POSJETITE KURAN.BA
 
 

tumacenje kur*anskih ajeta…

Muhamed Porča | Saff br/str. 43

Tumacenje kur'anskih ajeta koji su pogrešno shvaceni III – dio


Rijeci Uzvišenog Allaha: A onaj koji se suprotstavlja Poslaniku nakon što mu je Uputa jasnom postala, i slijedi nešto drugo mimo puta vjernika, Mi ga usmjerimo onome cemu se okrenuo i Džehennemom ga pržimo , a užasno je to stjecište.

(Prijevod znacenja - En-Nisa', 115.)


U shvatanju nekih, ovaj ajet kategoricki nareduje da se slijedi zajednica muslimana u kojoj se musliman našao i da ni u kom slucaju nije dozvoljeno suprotstavljati joj se u mišljenima, rijecima i djelima, te da onaj ko to cini izlaže sebe ovoj žestokoj prijetnji navedenoj u citiranom ajetu.

Nema sumnje da ovakvo razumijevanje ovog ajeta nosi sa sobom niz pitanja i nejasnoca. Neka od tih su i ova: Da li se uvijek i nužno slaže put jedne zajednice muslimana sa uputom Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem? Kako uskladiti pocetak ovog ajeta sa njegovim krajem u ovom slucaju, tj. na cijoj strani biti u slucaju da se zajednica muslimana suprotstavlja Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem? Da li i tada treba da slijedimo tu zajednicu i na šta se odnosi i šta znaci put vjernika? Na šta se misli pod zajednicom muslimana koja se ne smije napuštati, a spomenuta je u hadisima Resula, sallallahu alejhi ve sellem?


Zbog ovih i drugih nejasnoca nužno je dati jasan i nedvosmislen odgovor zasnovan na prihvatljivim dokazima i šerijatski utemeljenom tumacenju ovog ajeta.

Zasigurno da nema suprotnosti u govoru Allaha, tebareke ve teala, samim tim što je to savršeni govor Uzvišenog, i zato što ukazuje ljudima na pravi put i pojašnjava im sistem života kako ce biti sretni i uspješni.


Rijeci Uzvišenog Allaha: A onaj koji se suprostavlja Poslaniku, nakon što mu je Uputa jasnom postala odnose se na onoga koji krene putem koji nije šerijatski, što ga je pokazao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i bude na jednoj strani, a Šerijat na drugoj, i to namjerno, nakon što mu se jasno pokazala istina.

Rijeci Uzvišenog Allaha: i slijedi nešto drugo mimo puta vjernika... To je povezano sa prethodnim svojstvom, ali nekad suprostavljanje može biti rijecima Zakonodavca, nekada idžmau (jedinstvenom stavu, konsenzusu uleme) Ummeta Muhammedovog, sallallahu alejhi ve sellem, oko onih stvari za koje se zna da se njihov konsenzus ostvario. Ostvarivanjem konsenzusa njima je zagarantirano da nece ciniti greške, što je vid pocasti prema njima i velicanja licnosti njihovog Poslanika. O tome postoje brojni vjerodostojni (sahih) hadisi. Neki ucenjaci tvrde da znacenje tih hadisa dostiže stepen tevatura. Ono što naglašava Šafija, rahimehullah, dokazujuci da konsenzus ima snagu dokaza, jeste da ajet zabranjuje suprotstavljanje konsenzusu muslimana, što je uocljivo nakon razmišljanja o ajetu i što predstavlja jedan od najboljih i najjacih zakljucaka. Ima ucenjaka, medutim, koji to problematizuju i iskljucuju da ajet aludira na idžma' (konsenzus).


Allah Uzvišeni prijeti onima koji cine suprotno konsenzusu, pa kaže:

Mi ga usmjerimo onome cemu se okrenuo i Džehennemom ga pržimo, a užasno je to stjecište. tj. ako krene putem koji nije put vjernika, Mi cemo ga za to kazniti time što cemo mu to uljepšati i ukrasiti približavajuci ga postepeno Vatri, kao što Uzvišeni Allah kaže: Pa ostavi Mene i one koji ovaj govor poricu! Mi cemo ih postepeno, a da ni sami ne znaju, u to uvoditi! (Prijevod znacenja - El-Kalem, 44.) Tako je Allah ucinio Vatru kao završetak (boravište i stjecište) njihov, jer nakon istine samo je zabluda!"




Ovako poznati mufessir Ibnul Kesir tumaci ovaj ajet pojašnjavajuci nam da je on jedna nedjeljiva cjelina. Nezamislivo je da put ispravnih vjernika bude u suprotnosti sa uputom Božijeg poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, i Šerijatom sa kojim je došao. Cime su drugo stekli ovo casno svojstvo vjernika osim prihvatanjem života i prakse Resulullahove, sallallahu alejhi ve sellem, i to uzeli sebi za pravac i put kojim idu kroz život i ono oko cega se okupljaju. Zato se oni zovu EHLUS-SUNNET VEL-DŽEMAAT, držeci se prakse Allahovog Poslanika koja pojašnjava Kur'an i koja je isto vrsta objave od Uzvišenog Allaha, tebareke ve teala, jer Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, ne govori po svojim strastima. Sunnet je taj koji presuduje u slucajevima spora oko razumijevanja Kurana i u nejasnim i komplikovanim situacijama, upravo zato što Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, prakticno pojašnjava kako treba postupiti. Mnogi citiraju neke ajete iz Kur'ana koji podnose više znacenja, da bi svoje tumacenje proširili i postupak opravdali. Kada se to izloži pred praksu Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, onda to pitanje postane jasno i nedvosmisleno. Kaže Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem: "Onaj ko poživi od vas, vidjece mnoga razmimoilaženja. Prihvatite se moga sunneta i tradicije mojih upucenih, ispravnih halifa. Cvrsto ih se prihvatite (zagrizite zubima ocnjacima) i nikako ne slijedite novotarije, jer je svaka novotarija zabluda." (Ebu-Davud, Tirmizi, hasen-sahih)

Otuda nalazimo odgovor zašto se neki suprotstavljaju sunnetu, Resulullaha sallallahu alejhi ve sellem, i govore da im je dovoljan Kuran. Kaže Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem: "Nemojte da nekog od vas zateknem naslonjenog na svom naslonjacu, kome dode nešto od moje prakse, od onoga što sam naredio ili što sam zabranio, pa da kaže: 'Ne znam, ono što nademo u Allahovoj Knjizi slijedimo." (Ahmed, Ebu Davud, Ibni Madže i Tirmizi, hasen-sahih).


Put Poslanika sallallahu alejhi ve sellem je jasni put vjere Islama koji je postavio Uzvišeni Allah, dželle šanuhu, i naredio mu da ga neprikosnoveno slijedi. Kaže Uzvišeni Allah: a potom smo tebe ucinili da pravcem odredenim ideš u vjeri, zato ga slijedi i nemoj slijediti strasti onih koji ne znaju, oni te zbilja od Allaha nimalo odbraniti ne mogu. (Prijevod znacenja - El-Džasijeh, 18.-19.) Uzvišeni Allah je htio da nam preko Svoga Resula da ociti primjer u koji cemo se ugledati i da nam ujedno dokaže da je moguce ostvariti ono što nam je propisano. Kaže Uzvišeni Allah: Vi u Allahovom Poslaniku imate divan uzor za onoga ko se u Allaha uzda i onom svijetu nada i puno spominje Allaha. (Prijevod znacenja - El-Ahzab, 21.)

Suprotstavljanje Poslaniku se ogleda u proturjecenju Šerijatu i Uputi sa kojom je došao, te pretpostavljanje svojih strasti i pretpostavki svemu tome. Onaj ko krene drugacijim putem nego što je Šerijat, pa bude na jednoj strani, a Šerijat, Uputa i praksa Resulullahova na drugoj, i to bude cinio namjerno, nakon što je Uputa postala mu jasnom, takav je pod ovom velikom prijetnjom koja je spomenuta u ovom ajetu.


Naci cemo neke da pod izgovorom slijedenja hakikata (biti i suštine) napuštaju Šerijat i ono na cemu je bio Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem, smatrajuci Šerijat drugorazrednim i nevažnim i karakteristicnim za one koji su površni u vjeri, a hakikat da je osobenost odabranika, ismijavajuci se u isto vrijeme sa sljedbenicima sunneta. Ovakvi najcešce koriste izraze koji su dvosmisleni i time zavode mase koje nisu upucene u principe cistog i izvornog dini Islama sa kojim je došao Resul, sallallahu alejhi ve sellem, od Uzvišenog Allaha. Rijec hakikat u ovom kontekstu nije koristio Resulullah sallallahu alejhi ve sellem, niti tri prve, odabrane generacije ovog Ummeta, te je to najgora novotarija kojom se želi poništiti Šerijat i njegovi propisi. Takve u ovom i slicnim slucajevima treba pitati šta misle pod hakikatom? Ako se to odnosi na iskrenu predanost Uzvišenom Allahu, izvršavajuci propise Islama i slijedeci put Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, onda je to poželjno, sa napomenom da se to ne zove hakikatom vec ihlasom sa mutabeatom. Ali ako misle takvi da su prodrli u suštinu stvari i spoznali njihovu bit i svršetak, te su time oslobodeni slijedenja Resula, sallallahu alejhi ve sellem, onda se žestoko varaju, jer suštinu i bit stvari poznaje jedino Uzvišeni Allah, a oni ovim cine više jasnih prestupa. Prvo, što sebi pripisuju znanje onoga što ne poznaju i onoga što pripada jedino Uzvišenom, drugo, što sebe uzdižu i daju za sebe garanciju pred Allahom Koji jedini zna kakvi su oni i Koji ce im presuditi na Danu suda, trece, što odbacuju slijedenje Resula sallallahu alejhi ve sellem i suprotstavljaju mu se, cetvrto, što zavode ljude i odvode ih sa pravog puta ubacujuci u vjeru ono što nije od nje i cine je zamršenom i neshvatljivom, podredenom njihovim strastima.

Primijeticemo da kur'anske rijeci: nakon što mu je Uputa jasnom postala izuzimaju onoga koji nije ustrajan u slijedenju puta mimo Poslanikovog, onoga koji je u jednom vremenu mislio da je u pravu radeci po svome nahodenju i savjetima onih koji ga skrenuše sa prave staze, pa kada mu je Uputa jasnom postala, odmah ju je poceo slijediti pokajavši se za ono što je prošlo.Za takve Uzvišeni Allah kaže: Allah prima pokajanje samo od onih koji ucine kakvo loše djelo iz lakomislenosti, potom se ubrzo pokaju. Takvima Allah oprašta, - A Allah sve zna i mudar je. (Prijevod znacenja - En-Nisa, 17.)